fbpx

Skuteczny sposób na wyznaczanie celów – OKR.

Wytyczanie i osiąganie celów to jedna z kluczowych umiejętności zawodowych. To jednocześnie największa zmora większości z nas.

Co zrobić by cele mobilizowały nas do pracy nad sobą i jednocześnie byśmy się z nimi identyfikowali? Jak przełożyć dotychczasowy styl życia na spójne cele? Co zrobić by cele przyśpieszały tempo codziennej nagonki, a nie ją spowolniały?

Jedną z popularnych metod stosowanych w Dolinie Krzemowej jest metodologia wytyczania celów OKR (Objectives and Key Results). Jedną z firm, która stosowała tą metodę jest Google. Dziś jako gigantyczna korporacja GGL dalej stosuje OKR, już nie jako narzędzie zarządzania ale jako proste narzędzie motywujące.


NA CZYM POLEGA METODOLOGIA OKR?

Zacznę od porównania dwóch szkół wyznaczania celów.

Podstawowe wytyczanie celów

  • Długa miara czasu – roczna
  • Są wytyczane przez innych i narzucane przez modę
  • Nie są jawne
  • „Muszą być wprowadzone”
  • Skupiają się na tym co chcesz osiągnąć”

OKR 

  • Krótsze odcinki czasu – kwartał
  • Są wytyczane przez nasze głębokie pragnienia
  • Są przejrzyste i transparentne
  • Można je zamienić, odstąpić
  • Skupiają się na tym, co i jak chcesz osiągnąć

Objective – cel, który chcemy osiągnąć. CO chcemy osiągnąć.

Z wybranym przez nas celem określamy 3 do 5 miar – kluczowych wskaźników, które powiedzą nam – CO NALEŻY ZROBIĆ, by osiągnąć wybrany cel.

Kluczowe wskaźniki to poziom JAK – kamienie milowe ukazujące poziom naszych prac.

Istotą OKR jest powiązanie celu i wskaźników czyli poziomu CO z poziomem JAK. Cel nie istnieje w oderwaniu od kluczowych wskaźników.

CEL – CO?

  • Wyraża cel i intencje
  • Jest ambitny i realistyczny
  • Namacalny, materialny, jednoznaczny
  • Jego osiągnięcie tworzy dla Ciebie nową jakość życia

KLUCZOWE WSKAŹNIKI – JAK?

  • Wyrażają mierzalny postęp w osiąganiu celu – kamienie milowe
  • Opisują wynik, a nie czynność
  • Muszą zawierać mierzalne efekty
  • Ich osiągnięcie przybliży Cię do ukończenia celu

CASE STUDY

Zilustruję Wam jak wygląda wytyczanie celu metodą OKR na prostym przykładzie jednej z dziewczyn z którą mam przyjemność współpracować.

Katarzyna ma 39 lat i przy wzroście 174 waży 83 kg. W jej odczuciu to zdecydowanie za dużo. Mimo wielu prób nie jest w stanie ich zrzucić. Po długim namyśle zaczynamy ustawiać jej cel związany z nową wagą ciała. 

Typowa rama czasowa dla OKR to kwartał. Taki też okres czasu Kasia przyjmuje dla swojej próby. Zakłada, że spełnienie każdego z kluczowych rezultatów przybliży ja do pożądanej wagi. Kasia trenowała kiedyś bieganie i przebiegła maraton, nie boi się, ze bieganie jest ponad jej siły.
Aktywność połączy z dietą i zaplanowanym treningiem siłowym.


CEL

Waga ciała 77 kg

WSKAŹNIK

  • Swobodne bieganie bez zmęczenia przez godzinę
  • Dwa treningi siłowe z trenerem
  • Dwa treningi aerobowe w tygodniu
  • Nowa dieta wprowadzona w codzienność
  • Rezygnacja z codziennej kolacji

W idealnym świecie spełnienie każdego z kluczowych punktów powinno skutkować osiągnięciem celu. W przypadku Kasi okazuje się jednak inaczej. Wzmożony wysiłek powoduje zwiększenie zapotrzebowania i mimo najszczerszych chęci Kasia nie jest w stanie zrezygnować z kolacji.

Zamiast 7 dni bez kolacji – Kasia – decyduje się na odstawienie kolacji tylko przez jeden dzień w tygodniu.  Metoda OKR jest elastyczna, więc jeśli coś nam nie gra możemy elastycznie zmienić kurs, a nie ślepo się go trzymać.

Jak wygląda dalsza historia Kasi? Czy i jak udało osiągnąć się jej upragniony cel? O tym dowiecie się z kolejnego artykułu na temat strategii wprowadzania OKR oraz ambicji, które rozbudzone nie pozwalają nam spocząć na laurach.

Blog to efekt wzlotów i upadków oraz chęci stworzenia przestrzeni, która będzie źródłem wiedzy i inspiracji dla osób chcących dokonać stałych zmian w swoim życiu. W podróży ze mną pokażę Ci, jak spokojnym i konsekwentnym podejściem można osiągać cele, które do tej pory były poza Twoim zasięgiem.

Related Posts