fbpx

Hipoglikemia reaktywna

Jesteś na diecie i stoisz w miejscu? Co więcej… Po posiłkach masz ogromną ochotę na słodycze?

A pewnie nie raz słyszałeś, że węglowodany są złe i należy z nich zrezygnować? Nie musisz chorować na cukrzycę, żeby doświadczać zaburzeń tolerancji glukozy.

Jeśli możesz podpisać się pod tymi stwierdzeniami:
– Mam nadwagę
– Nie mogę schudnąć
– Często jestem zmęczona i śpiąca
– Brakuje mi energii
– Mam duży apetyt na słodycze – szczególnie po posiłku

Czytaj dalej…

Hipoglikemia reaktywna to zbyt niski poziom cukru we krwi u osób, które nie chorują ą na cukrzycę. To tak zwane niedocukrzenie. Stan pojawia się od 2 do 4 godzin po jedzeniu, stąd nazwa – reaktywna, czyli w odpowiedzi na posiłek (inne określenie to hipoglikemia poposiłkowa).

Poziom cukru we krwi nie jest stałą wartością. Najniższy jest na czczo, po kilku godzinach nocnego postu. Wzrasta po posiłkach, ale ciągle pozostaje w granicach normy. U osób cierpiących na hipoglikemię reaktywną, cukier po posiłku najczęściej podnosi się powyżej normy, czyli na krótki czas pojawia się hiperglikemia poposiłkowa – przecukrzenie, a następnie gwałtownie się obniża.


 

Jakie są przyczyny i kogo może dotyczyć ten problem?

Hipoglikemia poposiłkowa może wynikać z:
– rozwoju cukrzycy typu 2
– zaburzenia tolerancji glukozy powodowanej insulinoopornością

Występuje najczęściej po posiłkach bogatych w węglowodany, co nie znaczy, że jej przyczyna leży w nieprawidłowej diecie. Jest to kwestia nieodpowiedniego w stosunku do zapotrzebowania wydzielania insuliny na posiłek.

Typowymi symptomami są:

  • Napady głodu po posiłku, w szczególności chęć na słodycze
  • Senność
  • Drżenie rąk
  • Nadmierna potliwość
  • Drażliwość
  • Nerwowość i niepokój
  • Zawroty głowy

W odróżnieniu od „zwykłej” hipoglikemii (u osób z cukrzycą), hipoglikemia reaktywna nigdy nie jest tak duża, by doprowadzić do utraty świadomości.


Czym charakteryzuje się hipoglikemia reaktywna?

  • Nie występuje w nocy ani na czczo
  • Nie występuje po wysiłku fizycznym
  • Pojawia się po posiłkach, najczęściej bogatych w węglowodany
  • Może być zapowiedzią rozwoju cukrzycy typu 2

Diagnostyka hipoglikemii reaktywnej rozpoczyna się od wywiadu lekarskiego. Następnie wykonujemy test tolerancji glukozy (krzywa cukrowa). O hipoglikemii reaktywnej świadczy niski poziom cukru we krwi w którejkolwiek próbce krwi po wypiciu roztworu glukozy.


Leczenie hipoglikemii reaktywnej.

Sposobem na minimalizowanie ryzyka wystąpienia hipoglikemii po posiłku jest przestrzeganie odpowiednich zaleceń dietetycznych. Osoba, która boryka się z hipoglikemią reaktywną powinna jeść 4 do 5 posiłków w ciągu dnia, bez pośpiechu i regularnie.

  • Przerwy pomiędzy posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3 godziny
  • Każdy posiłek powinien składać się z węglowodanów złożonych, białka i tłuszczu
  • Alkohol, napoje gazowane oraz energetyczne nie są wskazane
  • Należy stosować produkty nieprzetworzone, bogate w błonnik, jak na przykład: ryż niełuskany, gruboziarniste kasze, makaron z mąki razowej
  • Należy ograniczyć owoce słodkie jak na przykład: banany, śliwki, gruszki oraz winogrona
  • Owoce z puszki oraz owoce suszone również nie są wskazane, ponieważ zawierają dużo cukrów prostych

Produkty zawierające sacharozę, takie jak: miód, cukier, słodycze, desery, jasne pieczywo – należy wykluczyć z diety. U większości osób z hipoglikemią reaktywną przestrzeganie diety i zaleceń żywieniowych zabezpiecza przed jej napadami.

Przy hipoglikemii reaktywnej nie stosuje się żadnych leków. Zaleceniem jest by nie pomijać śniadania lub innych posiłków w ciągu dnia. Należy zadbać o to, by składały się z odpowiedniej dawki węglowodanów złożonych, tłuszczów i białka. Ważne, by spożywane produkty były jak najmniej przetworzone i miały niski ładunek glikemiczny. Zaleca się zwiększenie ilości błonnika w diecie spożywając produkty, takie jak: płatki owsiane, otręby, produkty pełnoziarniste, nasiona roślin strączkowych, warzywa i owoce.

Blog to efekt wzlotów i upadków oraz chęci stworzenia przestrzeni, która będzie źródłem wiedzy i inspiracji dla osób chcących dokonać stałych zmian w swoim życiu. W podróży ze mną pokażę Ci, jak spokojnym i konsekwentnym podejściem można osiągać cele, które do tej pory były poza Twoim zasięgiem.

Related Posts

Leave a Reply