fbpx

Dieta przeciwtrądzikowa? Czy istnieje najlepsza dieta dla osób z trądzikiem?

Cześć Olu,

Zacznę od tego, że zawsze miałam problem z trądzikiem. Jako nastolatka odżywiałam się niezdrowo, nieregularnie do tego doszedł okres dojrzewania i na mojej twarzy pojawiło się pełno wyprysków z którymi nie mogłam poradzić sobie przez kilka lat. Stosowałam specjalistyczne kremy i kosmetyki – nic nie przynosiło efektów. Po kolejnej wizycie u dermatologa dostałam nakaz przejścia na zdrową dietę. Nie zwracałam uwagi na to co jem, więc nie łączyłam tych dwóch jako przyczynę i skutek. Zamieniłam pieczywo na ciemne, wszystkie makarony na pełnoziarniste i wyeliminowałam tłusty nabiał. Nie wiem dlaczego, ale problem jakby na chwilę się zmniejszył, jednak po kilku tygodniach wrócił… Ty masz piękną i promienną cerę – widziałam Cię kilka razy na siłowni bez makijażu i nie spodziewałam się, że będziesz wyglądać tak pięknie i młodo! Jak to robisz, że masz tak dobry stan skóry? Czy według Ciebie istnieje coś takiego jak dieta przeciwtrądzikowa?

Pozdrawiam Cię,

Aga


Czy można wyleczyć trądzik dietą?

dieta przeciwtrądzikowa, dieta przeciwzapalna, skóra, cera, cera mieszana, cera tłusta, jak wyleczyć trądzik, dieta na trądzik

Rozumiem Twoją frustrację! Pocieszę Cię – doświadczyłam tego! Sposób odżywiania ma ogromny wpływ na jakość naszej skóry, włosów i paznokci. W tym artykule odpowiem Ci o moich doświadczeniach, o tym jak odpowiednio dobrałam produkty by skóra była gładka, dobrze nawilżona a co za tym idzie – bez niepotrzebnych wyprysków. Wielokrotnie konsultowałam się ze specjalistami od żywienia, dermatologami by poznać konkretne produkty, które powinna zawierać dieta przeciwtrądzikowa. Nie obyło się bez wykluczenia kilku ulubionych dodatków do potraw, jednak poskutkowało to satysfakcjonującą zmianą.

Wiele lat borykałam się z podobnym problemem, bezpośrednio wpływ miała dieta oraz stan hormonalny mojego organizmu. Czynniki, które w moim wypadku powodowały trądzik oraz przesuszenie się skóry naprzemiennie ze zbyt dużą produkcją sebum to: pszenica, nabiał oraz obciążenie genetyczne w postaci niedoczynności tarczycy oraz brak odpowiednich witamin. Jak wiesz dieta może mieć wpływ na gospodarkę hormonalną, skład i ilość wydzielanego łoju, stan zapalny, czy nawet aktywność bakterii P. acnes, więc bez dwóch zdań to co w siebie „wrzucasz” będzie miało wpływ na stan Twojej skóry, włosów i paznokci.

Na przyczyny trądziku składają się:

  • nadmierne wydzielanie łoju
  • niektóre substancje lecznicze i kosmetyki
  • wysoki poziom wolnych androgenów i niski poziom estrogenów
  • przerost bakterii Propionibacterium acnes (P. acnes)
  • właściwości mieszków łojowych
  • stan zapalny
  • czynniki genetyczne

W swoich dietetycznych przebojach wyeliminowałam kilka produktów, by pozbyć się trądziku.

Na pierwszy ogień idzie piętnowany gluten. Przez pewien okres w dietetyce, chleb został zmitologizowany do tego poziomu, że uważano go prawie za największe zło jakie przytrafiło się ludzkości. Z jadłospisów wykluczali go wszyscy dietetycy, a tych co nie wykluczali uważano za szarlatanów i foliarzy. Jednym zdaniem – działo się! Według wielu przyczyniał się do chorób autoimmunologicznych, jelitowych, a nawet słyszałam historię, że jedzenie chleba przyczynia się do depresji. Czy dieta przeciwtrądzikowa powinna eliminować gluten?


dieta przeciwtrądzikowa, warzywa i owoce, shake, smoothie, przepisy w diecie przeciwtrądzikowej, co jeść podczas diety na trądzik, dieta na trądzik

Ograniczenie węglowodanów (i nie tylko) do odpowiedniego poziomu zapotrzebowania oczywiście może okazać się rozwiązaniem, gdy ktoś nie potrafi obyć się bez pieczywa, a chce obniżyć indeks glikemiczny w swoim jadłospisie i zredukować wagę. Trzeba brać pod uwagę fakt, że negatywne skutki spożywania glutenu występują jedynie u osób z celiakią, alergią lub z nadwrażliwością. Jeśli te przypadłości Cię nie dotyczą wszystkie zboża jedz bez obaw o konsekwencje jelitowe. Celiakia jest chorobą immunologiczną o podłożu genetycznym. Uważa się, że tylko 1% naszej populacji cierpi na tę chorobę. Już trochę więcej, bo prawie 10% polskiego społeczeństwa wykazuje tzw. nieceliakalną nadwrażliwość na pszenicę, jednak wciąż jest to niewielka ilość chorych, którym zaleca się dietę bezglutenową.

Jeśli masz celiakię/alergię pokarmową/nadwrażliwość do krwiobiegu mogą dostać się białka, które organizm traktuje jako „wrogów” i uruchamia mechanizmy obronne. Białka te w ten sposób mogą rozprzestrzenić się w całym organizmie i spowodować stan zapalny, który wpływa na zaostrzenie się trądziku. Jak widzisz, nie chodzi o substancję i jej wpływ na cerę, a efekt w organizmie, który może spowodować jej spożywanie.

Jak chlebek to z serkiem i szyneczką…

Za dużo nabiału? Czy wykluczenie to dobry sposób na dietę przeciwtrądzikową?

Zauważasz opuchliznę, pogorszenie stanu cery i nasilenie się trądziku? Nadmiernie sucha skóra, wypryski to również może być konsekwencja spożywania nadmiernej ilości nabiału. Przypadek z glutenem pokazał w jaki sposób spożycie pewnej substancji może wpłynąć na organizm. Z nabiałem jest dokładnie tak samo. Nieprawidłowa przemiana materii powoduje, że gospodarka wodna zostaje zachwiana i dochodzi do zatrzymania wody w organizmie. Tutaj warto zwrócić uwagę na sól – może być niedostrzeganym czynnikiem zaostrzającym trądzik. Jak sól może wzmagać trądzik? Sód działa prozapalnie, dodatkowo wiąże wodę z komórek powodując niemożliwe do usunięcia obrzęki. Gdzie znajdziesz najwiecej sodu? W twarogach, pieczywie, wędlinach, żółtych serach, wędzonych rybach, chipsach, pieczywie i przekąskach. Dieta przeciwtrądzikowa powinna być skomponowana z niskiej ilości tych produktów.

Dodatkowo nabiał jest insulinogenny to znaczy, że po jego spożyciu we krwi szybko podnosi się poziom insuliny. Hamuje ona wydzielanie SHBG – wiążącego hormony płciowe. Dlatego we krwi osoby, które jedzą często nabiał, bedzie krążyć wiecej hormonów, a one przyczyniają się do wywoływania trądziku. Nabiał nie jest jednak pod tym względem wyjątkowy! Wiele produktów wpływa na wydzielanie insuliny. Podobnie działają na nas słodycze… Jeśli masz problem z trądzikiem musisz podejść do problemu kompleksowo, a nie myśleć wyłącznie o wykluczeniu nabiału. Mogą to potwierdzać obserwacje, z których wynika, żebardzo popularne odżywki z białka serwatkowego zwiększają nasilenie trądziku. Warto przy tym zauważyć, że nie ma to związku z laktozą, a produkty bez laktozy nie rozwiążą problemu.

Trądzik i wszelkie zmiany na skórze bardzo często idą w parze z zaburzeniami hormonalnymi u kobiet.

Jeśli zdiagnozowano u Ciebie  PCOS, insulinooporność, to w konsekwencji masz zazwyczaj nadmiar androgenów, a to właśnie te hormony, kiedy są powyżej normy powodują niechciane zmiany skórne. W takim przypadku nie ma sensu wykluczać nabiału tylko skupić się na diecie z niskim indeksem glikemicznym i diecie przeciwzapalnej. Ten aspekt diety przeciwtrądzikowej jest najlepiej poznany. Istnieją badania obserwacyjne, jak i eksperymentalne, w których udawało się zmniejszyć nasilenie trądziku dzięki diecie o niskim Ładunku Glikemicznym (ŁG).

Na początek możesz ograniczyć w diecie, kilka produktów by poprawić stan cery. Spróbuj wyeliminować:

  • Alkohol
  • Fast foody i słodycze
  • Duża ilość nabiału
  • Bardzo słodkie i dojrzałe owoce

Daj znać jakie są Twoje obserwacje i co u Ciebie się sprawdziło. 


kanapki, kanapki przepisy, kanapki pomysły, dieta przeciwtrądzikowa, warzywa i owoce, shake, smoothie, przepisy w diecie przeciwtrądzikowej, co jeść podczas diety na trądzik, dieta na trądzik

Suplementacja, która może Ci pomóc:
  • Kwasy omega 3 – posiadają właściwości przeciwzapalne i potencjalnie mogą też zwiększać płynność łoju, a więc zmniejszać prawdopodobieństwo zatkania się gruczołu.
  • Witamina A – odpowiada za normalizację wydzielania łoju oraz stan nawilżenia skóry. Pochodne witaminy A (tzw. retinoidy) są najczęściej stosowanymi lekami przeciwtrądzikowymi.
  • Cynk – wykazuje działanie bakteriostatyczne, absorbuje nadmiar serum wspomagając leczenie łojotoku.
  • Witamina D – wpływa na stan skóry zmniejszając produkcję sebum. Jeżeli przyjmujesz preparaty cynku zrób to po posiłku (2 godziny po jedzeniu). Wysoka zawartość błonnika czy nabiału w posiłku będzie zmniejszała wchłanianie cynku ze względu na obecność wapnia, który może ograniczać biodostępność cynku. Pamiętaj, że nie należy suplementować cynku razem z żelazem, kwasem foliowym czy selenem. Polecam wypróbować produkt TwójCel.to (Witamina K2 MK7 + D3 – 100 tabletek)
  • Ekstrakt z zielonej herbaty – działa silnie przeciwutleniająco, bakteriobójczo oraz normuje poziom cukru we krwi.
  • Selen – jest substancją antyseptyczną, przeciwutleniającą oraz przeciwzapalną.
  • B3 – zmniejszenie aktywności cytokin prozapalnych i działanie przeciwzapalne.

Leczenie trądziku to duże wyzwanie ze względu na nawrotowy charakter choroby, oraz jej złożony charakter. Warto zacząć jak najwcześniej, zanim znajdzie się w zaawansowanym stadium. Skuteczne leczenie powinno opierać się o leczenie dermatologiczne oraz uzupełniające takie jak np. dietoterapia i stosowanie się do zasad, które zawiera dieta przeciwtrądzikowa. W terapii trądziku najpewniej warto kierować się ładunkiem/indeksem glikemicznym posiłków, nieprzetworzoną i prozdrowotną dietą. Na regulację zmian trądzikowych korzystnie wpływa zarówno dieta jak i odpowiednia suplementacja. Lista tych składników powinna być w naszej codziennej suplementacji, nie tylko gdy chcemy walczyć ze zmianami skórnymi. Tutaj znajdziesz więcej info o suplementacji witaminy D3.


Dzięki współpracy z TwójCel.to mam okazję osobiście testować formułę Wieczna Młodość z firmy TwójCel.to , która zawiera:

  1. Kolagen, który odpowiada za jędrność i elastyczność, jest on substancją, która spaja ze sobą między innymi komórki skóry i ma pewne cechy, które pozwalają jej zachować dobry wygląd. 
  2. Koenzym Q10– naturalny związek chemiczny występujący we wszystkich żywych organizmach oraz popularny składnik kosmetyków anti-age. Dzięki działaniu regenerującemu oraz antyoksydacyjnemu działa na skórę przeciwstarzeniowo, zapobiega powstawaniu zmarszczek, przywraca cerze gładkość i jędrność. 
  3. Kwas hialuronowy dzięki swoim właściwościom odpowiada za prawidłowe nawilżenie i ujędrnienie naszej skóry. Dzięki temu, że posiada właściwości łączenia włókien kolagenowych oraz wiązania cząsteczek wody, zapewnia nam jędrną, nawilżoną i odżywioną skórę. 
  4. Witamina E nazywana „witaminą młodości” jest głównym przeciwutleniaczem, który chroni ludzkie komórki przed przed starzeniem się. Jej główną rolą jest zwalczanie wolnych rodników oraz ochrona przed utlenianiem się komórek. Dzięki temu dłużej pozostają one młode i funkcjonują prawidłowo.

Suplementacja stanowi tylko element efektów, które może dać prawidłowa dieta, odpowiednia pielęgnacja i prawidłowy stan hormonalny. W niektórych przypadkach farmakoterapia jest jednym z najważniejszych elementów strategii terapeutycznej, warto mieć również na uwadze, że niektóre suplementy mogą wpływać niekorzystnie na zmiany skórne. Ten post nie jest poradą medyczną i przez stosowaniem jakiejkolwiek suplementacji warto udać się na konsultację lekarską. Warto dodać, że dieta przeciwtrądzikowa powinna być skomponowana przy pomocy dietetyka klinicznego wraz z konsultacją lekarską.


Literatura:

Hassoun LA, Sivamani RK. A systematic review of lactoferrin use in dermatology. Crit Rev Food Sci Nutr. 2017;57(17):3632–3639. doi:10.1080/10408398.2015.1137859.

Saric S, Notay M, Sivamani R. Green Tea and Other Tea Polyphenols: Effects on Sebum Production and Acne Vulgaris. Antioxidants. 2016;6(1):2. doi:10.3390/antiox6010002.

Notay M, Foolad N, Vaughn AR, Sivamani RK. Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics for the Treatment and Prevention of Adult Dermatological Diseases. Am J Clin Dermatol. 2017;18(6):721–732. doi:10.1007/s40257-017-0300-2.

Divya SA, Sriharsha M, Narotham RK, Krupa SN, Siva TRK (2015) Role of Diet in Dermatological Conditions. J Nutr Food Sci 5: 400.

Pullar, J.M.; Carr, A.C.; Vissers, M.C.M. The Roles of Vitamin C in Skin Health. Nutrients 2017, 9, 866.

J. Dawidziak, M.Balcerkiewicz ,,Dieta jako uzupełnienie leczenia trądziku pospolitego (Acne vulgaris) część II Kwasy tłuszczowe, indeks glikemiczny, przetwory mleczne. Farmacja współczesna 2016; 9: 67-72

A. Kamm, W. Barańska-Rybak ,,Wpływ żywienia jako czynnika środowiskowego na poprawę kondycji skóry wśród dorosłych kobiet z trądzikiem pospolitym’’ Żywienie a środowisko. Gdańsk 2016

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6561714/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31745908

https://www.pum.edu.pl/__data/assets/file/0017/80162/60-02_013-018.pdf

http://www.phie.pl/pdf/phe-2008/phe-2008-4-471.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31979308

http://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2019/01/ke2017.2-6.pdf

https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2017/02/Balcerkiewicz-Dieta-jako.pdf

https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/74604,cynk

Blog to efekt wzlotów i upadków oraz chęci stworzenia przestrzeni, która będzie źródłem wiedzy i inspiracji dla osób chcących dokonać stałych zmian w swoim życiu. W podróży ze mną pokażę Ci, jak spokojnym i konsekwentnym podejściem można osiągać cele, które do tej pory były poza Twoim zasięgiem.

Related Posts

Leave a Reply