fbpx

Czy witamina D3 jest tak na prawdę istotna?

Wiesz, że to prohormon? Ma wpływ na wiele procesów zachodzących w organizmie.

Jej niedobór wiążę się z ciągle nawracającymi chorobami lub brakiem energii. Każdy z nas słyszał, że aby długo cieszyć się zdrowiem należy dostarczać odpowiedniego pożywienia. Nie tylko kalorie ale i wyposaży organizm w witaminy, minerały oraz pozostałe składniki odżywcze.

W Polsce większość społeczeństwa może mieć niedobry witaminy D3. Niektóre źródła mówią, że nawet 90% z nas nie ma optymalnego poziomu witaminy D3!

Badania naukowe wykonane przez naukowców wykazały, że poziom witaminy D3 (25OH) we krwi przekraczający 40ng/ml jest w stanie zredukować ryzyko zachorowania na raka aż o 67%! [1] Dlatego bardzo ważne jest, aby jak najszybciej poznać jej poziom i poczynić odpowiednie kroki w celu pozbycia się niedoboru. W tym miejscu warto przytoczyć fragment przysięgi Hipokratesa i wziąć ją sobie do serca: „Lepiej zapobiegać, niż leczyć”.

Według badań optymalny poziom witaminy D3 prowadzi do wielu korzyści zdrowotnych:

  • Poprawienie działania układu immunologicznego. Dzięki temu organizm może skutecznie bronić się przed wszelkimi infekcjami wirusowymi takimi jak przeziębienie czy grypa.
  • Zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwór w tym raka piersi, jelita grubego, prostaty, trzustki czy raka jajnika.
  • Zapobiega chorobom autoimmunologicznym takim jak stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów czy cukrzyca typu 1.
  • Mniejsze ryzyko chorób serca oraz układu krążenia.
  • Zmniejszenie objawów depresji.
  • Mniejsze ryzyko cukrzycy typu 1 i 2.
  • Zmniejszanie stresu oksydacyjnego prowadzącego do takich chorób jak miażdżyca, choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera.
  • Zmniejszenie objawów astmy.
  • Zapobieganie otyłości i zespołowi metabolicznemu.
  • Regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej – Zapobiega występowaniu takich chorób jak osteoporoza lub krzywica.
  • Poprawienie płodności u mężczyzn.

Jak zwiększyć poziom witaminy D3?

Witaminę D3 w naturalny sposób możesz dostarczyć jedynie z dwóch źródeł. Pierwszym z nich jest ekspozycja na promienie słoneczne, drugim pożywienie. Niestety oba źródła są dość problematyczne. 

Zacznijmy od pierwszego źródła, czyli promieniowania słonecznego. Organizm został bardzo dobrze przygotowany przez matkę naturę do utrzymania optymalnego poziomu witaminy D3. Potrafi samodzielnie ją wytworzyć dzięki promieniowaniu ultrafioletowemu UVB pochodzącym z promieni słońca.  Badanie przeprowadzone przez w Oslo wykazało, że ekspozycja całego ciała podczas lata w południe przez 30 minut jest porównywalne do przyjęcia od 10.000 do 20.000 IU D3. [2] Jeśli spojrzysz na rekomendowane dawki, które wynoszą od 800 do 2000 IU dziennie. Można wyjść z założenia, że wystarczy nam chwila na słońcu i o niedobrze witaminy D3 możemy zapomnieć. Niestety nie jest to takie proste… Musi zostać spełnione kilka warunków aby w pełni wykorzystać potencjał słońca w zapewnieniu optymalnego poziomu witaminy D3.

  1. Po pierwsze należy codziennie spędzić odpowiednią ilość czasu na otwartej przestrzeni pozwalając dotrzeć promieniom słonecznym do naszej skóry. Zalecane jest co najmniej 15 minut ekspozycji. W naszej szerokości geograficznej między godziną 10:00, a 15:00 dociera najwięcej promieniowania UVB odpowiedzialnego za syntezę witaminy D3.
  2. Dodatkowo postaraj się, aby maksymalnie jak to możliwe odkryć ciało (by promieniowanie mogło wniknąć w głąb skóry). Podczas takiej ekspozycji nie powinniśmy używać filtrów ochronnych, ponieważ blokują one przenikanie promieniowania UVB.

W okresie jesienno-zimowym (od października do marca) odpowiednia ekspozycja na promienie słoneczne staję się dość problematyczna. Stopień nasłonecznienia w tym czasie jest bardzo niski ze względu na panujące warunki atmosferyczne. Dodatkowo ze względu na niskie temperatury ubieramy się tak, że w zasadzie tylko twarz i dłonie nie są zakryte ubraniem. Wielu z nas zauważa w tym czasie gorsze samopoczucie, większą podatność na infekcje lub mniejsze chęci do działania. Wszystkie te objawy są bezpośrednio związane z niedoborem witaminy D3 w organizmie.

Drugim sposobem aby naturalnie dostarczyć witaminę D3 do organizmu jest odżywianie. Niestety witaminy D3 w pożywieniu jest bardzo mało i występuje tylko w niektórych produktach od zwierzęcych. Zdecydowanie najwięcej znajdziesz w tłustych rybach (węgorz, śledź, łosoś dziki). Innymi produktami które również dostarczą nam witaminy D3, lecz już znacznie mniej to m.in. masło, żółtka jaj lub świeże mleko. Typowa Polska dieta nie obfituje w pokarmy zawierające duże ilości witaminy D3, dlatego tym bardziej jesteśmy narażeni na jej niedobory. 

W naszym kraju przy obecnym stylu życia ciężko utrzymać optymalny poziom witaminy D3 w organizmie. Współczesna medycyna daje nam jednak możliwości, aby ten poziom był odpowiednio wysoki.

Poziom witaminy D3 w organizmie – mały czy duży?

Na początku należy sprawdzić jaki poziom witaminy D3 mamy aktualnie. Badanie krwi, które należy wykonać to oznaczenie poziomu witaminy D3 metabolit 25(OH). Poziom ten warto badać 2-3 razu w roku, szczególnie jesienią lub zimą, gdy nasze ciało jest zakryte przed słońcem.

Według Polskich norm poziomy witaminy D3 metabolit 25(OH) kształtują się następująco:

  • Deficyt 0-20 ng/ml
  • Suboptymalne 20-30 ng/ml
  • Optymalne 30-50 ng/ml
  • Wysokie 50-100 ng/ml

Każdy kraj ma inne normy jeśli chodzi o poziom witaminy D3. W Stanach Zjednoczonych stężenie optymalne to 50-70 ng/ml, w przypadku występowania chorób serca lub nowotworów zaleca się aby jej poziom znajdował się w przedziale 70-100 ng/ml. Jeśli wykonasz badanie i wynik będzie niższy niż 30 ng/ml ryzyko wystąpienia wielu chorób diametralnie wzrasta. 

Suplementacja?

Branie witaminy D3 na „oślep” i suplementacja jej według zaleceń producentów suplementów nie zawsze się sprawdza. 2000-4000IU dziennie dla osoby z niedoborem to bardzo mała ilość. Organizm w 30 minut na słońcu o odpowiedniej porze produkuje 20000 IU. Przed rozpoczęciem suplementacji lub terapii to sprawdź i oznacz poziom witaminy D3 metabolitu 25(OH). Następnie konieczne jest dobranie odpowiedniej dawki. Takie badania można wykonać w klinice Vigor Point w Gliwicach. W okresie jesienno-zimowym należałoby zainteresować się sposobami które pozwalają nam dostarczyć witaminę D3 z zewnątrz. Metodami które aktualnie są stosowane, aby zmniejszyć niedobry są zastrzyki domięśniowe oraz suplementacja doustna.

* Prohormony są to związki, z których lub pod wpływem których powstają hormony. Pojęcie to jest stosowane w dwóch znaczeniach. W pojęciu biologicznym są to cząsteczki prekursorowe hormonów, z których na skutek enzymatycznej modyfikacji powstają właściwe cząsteczki hormonów. Termin ten odnosi się zazwyczaj do prekursorów hormonów peptydowych. Prohormonem jest np. witamina D3, z której powstaje hormon kalcytriol.

Bibliografia:

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27049526/

[1] http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0152441

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19667143/

Blog to efekt wzlotów i upadków oraz chęci stworzenia przestrzeni, która będzie źródłem wiedzy i inspiracji dla osób chcących dokonać stałych zmian w swoim życiu. W podróży ze mną pokażę Ci, jak spokojnym i konsekwentnym podejściem można osiągać cele, które do tej pory były poza Twoim zasięgiem.

Related Posts

Leave a Reply